2017. január 24.
A Magyar Rektori Konferencia és a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete közös javaslataa felsőoktatási oktatók és a felsőoktatásban nem oktatói munkakört betöltő közalkalmazottakbérrendezésére
A magyar költségvetés tartós egyensúlya és a 2013-tól jellemző és az elkövetkező évekre előre jelzett gazdasági növekedés, valamint az ebből származó költségvetési többletbevételek lehetővé teszik, hogy a közel 10 éve változatlan felsőoktatási bérek jelentős növelését végrehajtsuk, segítve a magyar felsőoktatás minőségi fejlesztését és versenyképességének fokozását.
Annak ellenére, hogy a kiindulási alapnak (100%) tekintett egyetemi tanári munkakör 1. fokozatában 2016. és 2017. években mutatkozik egy bérkorrekció, álláspontunk szerint ez nem éri el sem a külföldi (környező uniós országok) egyetemi tanári béreket, sem pedig az egyetemi oktatók szakterülete szerinti piaci/versenyszférában elérhető béreket.
A fentiekben foglalt okok miatt jelentős elszívóerő érvényesül mind a külföldi, mind pedig a hazai piac részéről, amely a felsőoktatási szakemberek, és leginkább az utánpótlás biztosításában okoz évről évre növekvő nehézségeket.
Azegyetemi oktatói pálya vonzóvá tétele, a felsőoktatás magas színvonalának és a megfelelő utánpótlás biztosításának érdekében javasoljuk az egyetemi, főiskolai oktatók bérrendezését az alábbiak szerint.
- Felsőoktatási oktatói bérrendezési javaslat
A 2017. évre szóló garantált illetmények alapját (100%) jelentő egyetemi tanár 1. besorolás szerinti összeget javasoljuk a KSH által megállapított nemzetgazdasági átlagbér 3,3-szeresében meghatározni. A nemzetgazdasági átlagbér a KSH által közölt adatok szerint 2016. január-július között 257.900,- Ft (Kettőszázötvenhétezer-kilencszáz forint), amelynek 3,3-szeres összege: 851 557,- Ft (azaz Nyolcszázötvenegyezer-ötszázötvenhét forint)[1].
A fenti egyetemi tanár 1.illetményből kiindulva a felsőoktatásban oktatók garantált illetménye javaslatunk szerint a következőképpen alakulna:
Munkakör
|
Garantált illetmény
|
Százalékos arány
|
Oktatói munkakörök
|
egyetemi tanár 3.
|
902 650 Ft
|
106
|
egyetemi tanár 2.
|
887 104 Ft
|
103
|
egyetemi tanár 1.
|
851 557 Ft
|
100
|
egyetemi docens 4. (ha rendelkezik habilitációval)
|
723 823 Ft
|
85
|
egyetemi docens 3.
|
647 183 Ft
|
76
|
egyetemi docens 2.
|
621 637 Ft
|
73
|
egyetemi docens 1.
|
596 090 Ft
|
70
|
egyetemi adjunktus 3.
|
459 841 Ft
|
54
|
egyetemi adjunktus 2.
|
442 810 Ft
|
52
|
egyetemi adjunktus 1.
|
425 779 Ft
|
50
|
egyetemi tanársegéd 2.
|
340 623 Ft
|
40
|
egyetemi tanársegéd (gyakornok) 1.
|
315 076Ft
|
37
|
főiskolai tanár 4. (ha rendelkezik habilitációval)
|
776 401 Ft
|
90
|
főiskolai tanár 3.
|
689 761 Ft
|
81
|
főiskolai tanár 2.
|
664 214 Ft
|
78
|
főiskolai tanár 1.
|
638 668 Ft
|
75
|
főiskolai docens 3.
|
519 450 Ft
|
61
|
főiskolai docens 2.
|
493 903 Ft
|
58
|
főiskolai docens 1.
|
468 356 Ft
|
55
|
főiskolai adjunktus 3.
|
417 263 Ft
|
49
|
főiskolai adjunktus 2.
|
400 232 Ft
|
47
|
főiskola adjunktus 1.
|
383 201 Ft
|
45
|
főiskolai tanársegéd
|
340 623 Ft
|
40
|
Mesteroktató 2
|
459 841 Ft
|
54
|
Mesteroktató 1
|
434 294 Ft
|
51
|
Munkakör
|
Garantált illetmény
|
Százalékos arány
|
Kutatói munkakörök
|
Kutatóprofesszor, tudományos tanácsadó 3.
|
902 650 Ft
|
106
|
Kutatóprofesszor, tudományos tanácsadó 2.
|
887 104 Ft
|
103
|
Kutatóprofesszor, tudományos tanácsadó 1.
|
851 557 Ft
|
100
|
Tudományos főmunkatárs 3.
|
647 183 Ft
|
76
|
Tudományos főmunkatárs 2.
|
621 637 Ft
|
73
|
Tudományos főmunkatárs 1.
|
596 090 Ft
|
70
|
Tudományos munkatárs
|
425 779 Ft
|
50
|
Tudományos segédmunkatárs
|
340 623 Ft
|
40
|
Tanári munkakörök
|
Mérnöktanár 3.
|
400 232 Ft
|
47
|
Mérnöktanár 2.
|
357 654 Ft
|
42
|
Mérnöktanár 1.
|
315 076 Ft
|
37
|
Nyelvtanár 3.
|
400 232 Ft
|
47
|
Nyelvtanár 2.
|
357 654 Ft
|
42
|
Nyelvtanár 1.
|
315 076 Ft
|
37
|
Testnevelő tanár 3.
|
400 232 Ft
|
47
|
Testnevelő tanár 2.
|
357 654 Ft
|
42
|
Testnevelő tanár 1.
|
315 076 Ft
|
37
|
Művésztanár 3.
|
400 232 Ft
|
47
|
Művésztanár 2.
|
357 654 Ft
|
42
|
Művésztanár 1.
|
315 076 Ft
|
37
|
Mestertanár 3.
|
400 232 Ft
|
47
|
Mestertanár 2.
|
357 654 Ft
|
42
|
Mestertanár 1.
|
315 076 Ft
|
37
|
Kollégiumi nevelőtanár 3.
|
400 232 Ft
|
47
|
Kollégiumi nevelőtanár 2.
|
357 654 Ft
|
42
|
Kollégiumi nevelőtanár 1.
|
315 076 Ft
|
37
|
Az oktatói kiválóság növelése érdekében szükséges bevezetni az oktatók teljesítményközpontú, transzparens előmeneteli rendszerét, mérni kell az oktatói teljesítményt, egyúttal meg kell teremteni a versenyképes bérezés további feltételeit.
A felsőoktatási intézmények általában rendelkeznek egyéni teljesítményértékelési rendszerekkel, amelyek a törvényekben foglalt előírásokhoz és akkreditációs követelményekhez kapcsolódva, az intézményi sajátosságaikkal kiegészítve fontos elemei a minőségügyi rendszereiknek. Ezek a teljesítményértékelési rendszerek jelentős mértékben különböznek egymástól az intézmények sajátosságai és eltérő szervezeti kultúrájuk szerint. Az állami fenntartású intézmények esetében a közalkalmazottakra vonatkozó jogi szabályozás kötelezően előírja az egyéni minősítési rendszer működtetését, amely előírások a mai követelmények alapján jelentős módosítást kívánnának. Valamennyi felsőoktatási intézmény esetében az egyéni teljesítményértékelési rendszerrel kapcsolatban megállapítható, a hatásos működtetés legfontosabb gátja az egyéni érdekeltségi rendszerek erőtlensége, a javadalmazási, bérezési döntések és teljesítményi mutatók szorosabb összekapcsolásának a hiánya, amely mögött a rendelkezésre álló pénzügyi források korlátozottsága áll.
Mindezek megoldásaként az oktatói-kutatói munka magas színvonalának további ösztönzésére a fenti garantált illetményen mellettjavasolnánk, hogy az oktatói minősítésekre kétévente kerüljön sor. A minősítés részletes szabályait az intézmények szabályzatai hivatottak rendezni.
- Javaslat a leköszönő rektorok bérrendezésére
A leköszönő rektorok díjazásával kapcsolatos egyértelmű, méltányos szabályozás kialakítására az alábbi javaslatot tesszük.
Tekintettel arra, hogy a rektorok rektori mandátumuk ideje alatt a megbízatásukkal járó rendkívüli adminisztrációs és igazgatási teher következtében tudományos-oktatói tevékenységükben nem tudnak olyan mértékben előrehaladni, mint az ilyen feladattal nem rendelkező pályatársaik, valamint olyan mértékű felelősséget viselnek, amely ellentételezést igényel, a rektori tevékenység miatt kieső évek kompenzálására javasoljuk, hogy a rektorok bérszerkezete kerüljön átrendezésre az alábbiak szerint.
Az összes bérjövedelem módosítása nélkül a rektor alapilletménye az egyetemi tanár 1. fokozat szerinti illetmény kétszeresében kerüljön meghatározásra, és erre kerüljenek a pótlékok (amely kisebb mértékű lenne a jelenleginél). Ezzel a jövedelem nem változna, viszont lehetőség lesz, hogy a leköszönő rektorok megbízatásuk lejártát követően közalkalmazotti jogviszonyuk végéig megtarthassák a rektori illetményüket (kétszeres egyetemi tanár 1. illetmény) az ahhoz kapcsolódó többletjuttatások nélkül.
Az intézmények belső szabályzatukban előírhatják, hogy a leköszönt rektorok milyen többletfeladatokat – protokolláris, tanácsadó, nemzetközi, stb. – kötelesek ellátni a továbbiakban.
Megfontolásra javasoljuk, hogy az új szabályozás kormányrendeleti szinten történjen meg – természetesen a szükséges egyeztetéseket követően
- A felsőoktatásban nem oktatói munkakört betöltőközalkalmazottak bérrendezése
|
|
fizetési osztályok |
|
|
|
|
|
|
fizetési fok. |
m.visz., év |
I. |
II. |
III. |
IV. |
V. |
VI. |
VII. |
|
|
|
|
|
|
1 |
-3 |
1,1 |
100,0% |
140 250 |
1,3 |
100,0% |
165 750 |
1,4 |
100,0% |
178 500 |
1,5 |
100,0% |
191 250 |
1,8 |
100,0% |
229 500 |
2,0 |
100,0% |
255 000 |
2,2 |
100,0% |
280 500 |
|
|
|
|
|
|
2 |
4-6 |
1,130 |
102,7% |
144 075 |
1,350 |
103,8% |
172 125 |
1,455 |
103,9% |
185 513 |
1,560 |
104,0% |
198 900 |
1,90 |
105,6% |
242 250 |
2,15 |
107,5% |
274 125 |
2,40 |
109,1% |
306 000 |
|
|
|
|
|
|
3 |
7-9 |
1,160 |
105,5% |
147 900 |
1,400 |
107,7% |
178 500 |
1,510 |
107,9% |
192 525 |
1,620 |
108,0% |
206 550 |
2,00 |
111,1% |
255 000 |
2,30 |
115,0% |
293 250 |
2,60 |
118,2% |
331 500 |
|
|
|
|
|
|
4 |
10-12 |
1,190 |
108,2% |
151 725 |
1,450 |
111,5% |
184 875 |
1,565 |
111,8% |
199 538 |
1,680 |
112,0% |
214 200 |
2,10 |
116,7% |
267 750 |
2,45 |
122,5% |
312 375 |
2,80 |
127,3% |
357 000 |
|
|
|
|
|
|
5 |
13-15 |
1,220 |
110,9% |
155 550 |
1,500 |
115,4% |
191 250 |
1,620 |
115,7% |
206 550 |
1,740 |
116,0% |
221 850 |
2,20 |
122,2% |
280 500 |
2,60 |
130,0% |
331 500 |
2,95 |
134,1% |
376 125 |
|
|
|
|
|
|
6 |
15-18 |
1,250 |
113,6% |
159 375 |
1,550 |
119,2% |
197 625 |
1,675 |
119,6% |
213 563 |
1,800 |
120,0% |
229 500 |
2,30 |
127,8% |
293 250 |
2,75 |
137,5% |
350 625 |
3,10 |
140,9% |
395 250 |
|
|
|
|
|
|
7 |
19-21 |
1,280 |
116,4% |
163 200 |
1,600 |
123,1% |
204 000 |
1,730 |
123,6% |
220 575 |
1,860 |
124,0% |
237 150 |
2,40 |
133,3% |
306 000 |
2,90 |
145,0% |
369 750 |
3,25 |
147,7% |
414 375 |
|
|
|
|
|
|
8 |
22-24 |
1,310 |
119,1% |
167 025 |
1,650 |
126,9% |
210 375 |
1,785 |
127,5% |
227 588 |
1,920 |
128,0% |
244 800 |
2,50 |
138,9% |
318 750 |
3,05 |
152,5% |
388 875 |
3,40 |
154,5% |
433 500 |
|
|
|
|
|
|
9 |
25-27 |
1,340 |
121,8% |
170 850 |
1,700 |
130,8% |
216 750 |
1,840 |
131,4% |
234 600 |
1,980 |
132,0% |
252 450 |
2,60 |
144,4% |
331 500 |
3,20 |
160,0% |
408 000 |
3,55 |
161,4% |
452 625 |
|
|
|
|
|
|
10 |
28-30 |
1,370 |
124,5% |
174 675 |
1,750 |
134,6% |
223 125 |
1,895 |
135,4% |
241 613 |
2,040 |
136,0% |
260 100 |
2,70 |
150,0% |
344 250 |
3,35 |
167,5% |
427 125 |
3,70 |
168,2% |
471 750 |
|
|
|
|
|
|
11 |
31-33 |
1,400 |
127,3% |
178 500 |
1,800 |
138,5% |
229 500 |
1,950 |
139,3% |
248 625 |
2,100 |
140,0% |
267 750 |
2,80 |
155,6% |
357 000 |
3,50 |
175,0% |
446 250 |
3,85 |
175,0% |
490 875 |
|
|
|
|
|
|
12 |
34-36 |
1,430 |
130,0% |
182 325 |
1,850 |
142,3% |
235 875 |
2,005 |
143,2% |
255 638 |
2,160 |
144,0% |
275 400 |
2,90 |
161,1% |
369 750 |
3,65 |
182,5% |
465 375 |
4,00 |
181,8% |
510 000 |
|
|
|
|
|
|
13 |
37-39 |
1,460 |
132,7% |
186 150 |
1,900 |
146,2% |
242 250 |
2,060 |
147,1% |
262 650 |
2,220 |
148,0% |
283 050 |
3,00 |
166,7% |
382 500 |
3,80 |
190,0% |
484 500 |
4,15 |
188,6% |
529 125 |
|
|
|
|
|
|
14 |
40-42 |
1,490 |
135,5% |
189 975 |
1,950 |
150,0% |
248 625 |
2,115 |
151,1% |
269 663 |
2,280 |
152,0% |
290 700 |
3,15 |
175,0% |
401 625 |
3,95 |
197,5% |
503 625 |
4,30 |
195,5% |
548 250 |
|
|
|
|
|
|
15 |
43-45 |
1,520 |
138,2% |
193 800 |
2,000 |
153,8% |
255 000 |
2,170 |
155,0% |
276 675 |
2,340 |
156,0% |
298 350 |
3,30 |
183,3% |
420 750 |
4,10 |
205,0% |
522 750 |
4,45 |
202,3% |
567 375 |
|
|
|
|
|
|
16 |
46-48 |
1,550 |
140,9% |
197 625 |
2,050 |
157,7% |
261 375 |
2,225 |
158,9% |
283 688 |
2,400 |
160,0% |
306 000 |
3,45 |
191,7% |
439 875 |
4,25 |
212,5% |
541 875 |
4,60 |
209,1% |
586 500 |
|
|
|
|
|
|
17 |
49-51 |
1,580 |
143,6% |
201 450 |
2,100 |
161,5% |
267 750 |
2,280 |
162,9% |
290 700 |
2,460 |
164,0% |
313 650 |
3,60 |
200,0% |
459 000 |
4,40 |
220,0% |
561 000 |
4,75 |
215,9% |
605 625 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vetítési alap a mindenkori minimálbér |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
minimálbér 2017-ben: |
|
127 500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
garantált bérminimum 2017-ben: |
|
161 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I. oszlop: alapfokú végzettség |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hatálybalépés (kiinduló javaslat): |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
laboráns, fenntartási, üzemviteli alkalmazott |
|
|
|
|
|
|
2 lépésben, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. oszlop: középfokú végzettség vagy középfokú szakképesítés |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. 2017. március 1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
laboráns, ügyviteli alkalmazott, gazdasági-, műszaki-, igazgatási ügyintéző |
|
|
|
|
2. 2017. szeptember 1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. oszlop: középfokú végzettség és középfokú szakképesítés |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
technikus, ügyviteli alkalmazott, gazdasági-, műszaki-, igazgatási ügyintéző |
|
|
Forrás: központi költségvetésből |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. oszlop: középfokú végzettség + felsőfokú szakképesítés |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
laboráns, technikus, gazdasági-, műszaki-, igazgatási ügyintéző, könyvtári dolgozó |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V. oszlop: BSC/BA (főiskolai) végzettség |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
könyvtáros, ügyvivő szakértő, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI. oszlop: MSc/MA (egyetemi) végzettség |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
könyvtáros, ügyvivő szakértő |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VII. oszlop: tudományos minősítéssel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Budapest, 2017. január 24.
Magyar Rektori Konferencia
[1] https://www.ksh.hu/keresetek
2015. május 28-án az FDSZ Küldöttgyűlése új tisztségviselőket választott.
A küldöttek meghallgatták és elfogadták az elnök és a tagozatvezetők beszámolóját, az OV által elfogadásra javasolt 2014. évi gazdálkodásról szóló beszámolót, és a Számvizsgáló Bizottság erre vonatkozó jelentését, valamint az FDSZ Nyugdíjas Segélyalapítvány 2014. évi pénzügyi beszámolóját. A küldöttek elfogadták az FDSZ 2015. évi költségvetését és az SZVB erre vonatkozó állásfoglalását.
A küldöttek elfogadták az Alapszabály módosításokat (melyek július 1-jén lépnek hatályba), majd tisztségviselőket választottak:
Az FDSZ elnöke: Tőrös Szilárd (PE), tiszteletbeli elnöke: Kis Papp László, alelnökök: Dráviczki Sándor (NYF) és Pálfia Zsolt (ELTE).
Elnökségi tagok: Balogh László Levente (DE), Bradeánné Gacs Judit (BGF), Cierna Lubica (NYME), Horváth Csaba (PTE), Lele Mária (SZTE), Szauter Ferenc (SZE), Szenes Ildikó (OE), Vas István (EKF).
A Felügyelő Bizottság elnöke: Dabasi Halász Zsuzsanna (ME), tagjai: Rosta Miklós (BCE), Zsiros Attila (BME).
Az elnökségben végzett munkájukat befejező kollégák - Galli Csaba, Kiss György, Major László, Polgár Marianna és Bíróné Vajnorák Zsuzsanna - elismerésben részesültek.
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete (FDSZ) értetlenül áll Balog Zoltán miniszternek a felsőoktatási törvény módosításáról szóló sajtónyilatkozata előtt. A törvénymódosítás abszurd időpontja, a megelőző konzultációk hiánya, a Felsőoktatási Kerekasztal teljes negligálása megdöbbentő a számunkra. Annál is inkább, mivel jelenleg a felsőoktatás kormányzati irányításának nincs felelős vezetője. Mindez beláthatatlan következményekkel járhat.
Feltétlenül szükségesnek tartjuk, hogy a kormány még a felsőoktatási törvény módosítása előtt haladéktalanul hívja össze a Felsőoktatási Kerekasztalt, és érdemi egyeztetést folytasson a tervezett módosításokról a felsőoktatás résztvevőivel!
FDSZ Elnökség
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete örömmel nyugtázza, hogy a Professzorok Batthyány Köre felkarolta az FDSZ korábbi kezdeményezéseit.
A Professzorok Batthyány Köre 2014. május 8-án kiadott állásfoglalásából:
“- Megújítandó az egyetemi oktatók életpályamodellje. Az alapbéreket jelentősen emelni kell, melynek során hangsúlyosan figyelembe veendő az oktatási és a tudományos teljesítmény.
- Az adminisztratív és technikai munkatársak helyzetének rendezése és a pályázati rendszerek ésszerűsítése révén csökkenteni kell az oktatókra nehezedő bürokratikus terheket.”
Az
FDSZ Ifjúsági tagozata országos programot indít
Mottó: „A gyermekvállalás minden nehézsége mellett is meglévő boldogságérzet, a család és a jó párkapcsolat a lelki-fizikai egészség megőrzésének egyik legfontosabb – a társadalom jobbításának pedig legfőbb eszköze.”
Magyarországon évek óta az egyik legalacsonyabb a gyermekvállalási hajlandóság a többi országhoz képest. Számos mozgalom, szervezet és intézkedés törekszik a fiatal (többek között a felsőoktatásban dolgozó és tanuló) szülőképes generációk megszólítására. „Érdemes ezt úgy tenni, hogy a nyomásgyakorlásnak, a demagógiának még csak a látszata se merüljön föl”.(MNO). És mindenekelőtt megkérdezni Őket, nem egy utcai riport erejéig: miért, miként, mikor segíthetnénk? A felsőoktatási intézmények is kezdik felismerni, hogy a családbarát, befogadó intézkedéseikkel (mint innovatív motivációs ösztönzőkkel) munkavállalóik, hallgatóik elégedettsége mellett, intézményi kötődésüket is növelik.
Az idén megalakulásának 25. évfordulóját ünneplő FDSZ a jövőbe tekint és az aktív munkavállalóinak maximális érdekképviselete, a nyugdíjas dolgozóikkal való törődés mellett arra koncentrál, hogy az ifjabb generációkat foglalkoztató problémák feltárásával miképpen lehet és kell megszólítani a felsőoktatásban dolgozó fiatalokat (oktatói és nem oktatói állomány, hallgatók), miként lehet a szakszervezeti munkát a fiatalok bevonásával erősíteni: „új hang, új stratégia” a szakszervezeti munkában.
Az
FDSZ Ifjúsági tagozata a fent megfogalmazottak figyelembe vételével országos programot indít
, melynek célja: olyan, magas szakmai színvonalon nyújtott, a felmerülő igények kielégítésére képes, általánosan, folyamatosan és ingyen elérhető szolgáltatási struktúra kiépítésének, fenntartásának, fejlesztésének szakmai segítése (országos felmérést követően), olyan campusok kialakítása, ahol a fiatal családok zökkenőmentesen lehetnek részei a felsőoktatás világának, a megfelelő infrastruktúra mellett rugalmas munkavállalási, tanulmányi lehetőségeket, támogatásokat, képzéseket, tanácsadásokat, rendezvényeket, szolgáltatásokat igénybe véve.
Budapest. 2013. november 28. Megyeri Zoltán elnök
Kamuti Hajnalka, Farkas Attila alelnökök
Megalakult a KÖZDEMOSZ!
A mai napon (2013.12.18.) az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács (OKÉT) Munkavállalói Oldalán (MVO) részvételi jogosultsággal rendelkező 5 országos szakszervezetikonföderációhoz tartozó 28 ágazati szakszervezetmegalakította a Közszolgálati Szakszervezetek Demonstrációs és Sztrájkbizottságot (KÖZDEMOSZ). – tájékoztatta a sajtó megjelent képviselőit Fehér József, a SZEF alelnöke, az OKÉT MVO ügyvivője.
A legfőbb követelésük, hogy a közszolgálati munkavállalók 2014. január 1-től 20%-os béremelésben részesüljenek. A KÖZDEMOSZ 5 fős operatív bizottságot hozott létre, melynek tagjai:
- Boros Péterné, Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálatban Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) főtitkár
- Holecz Gábor, Vám- és Pénzügyõrség Független Szakszervezete (VPDSZ) elnök
- Dr. Kuti László, Tudományos és Innovációs Dolgozók Szakszervezete (TUDOSZ) elnök
- Mendrey László, Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) elnök
- dr. Zsiga Imre, Honvédségi Dolgozók Szakszervezet (HODOSZ) elnök
A KÖZDEMOSZ továbbra is fenntartja az OKÉT tárgyalások során megfogalmazott követeléseit:
1. 20 %-os tarifaemelés a közszféra egészében 2014. január 1-től
2. A bértáblák két további fokozattal való kiegészítése
3. Egységes, jogszabályban meghatározott cafeteria juttatás a közszféra munkavállalóinak.
Az elsődleges cél azonban jelenleg – miután a kormány elutasította a követeléseiket az OKÉT ülések során – a tárgyalások folytatása.
Példátlan, hogy egy teljes kormányzati cikluson – és jelenleg már 6 éve – nem emelkedik a közszféra munkavállalóinak a bére, s hogy ezt a kormány a 2014. évre vonatkozó költségvetés tervezet alapján tovább akarja folytatni. Évek óta, a bérek nominális szinten tartásához is a munkavállalók nagy része bérkompenzációra szorul.
A KÖZDEMOSZ ezért a mai napon levélben tudatja Magyarország miniszterelnökével megalakulását és kéri, hogy jelöljön ki tárgyalópartnert a kormányzat részéről.
Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete
1068 Budapest, Városligeti fasor 10., tel: 1-322-8550
fax: 1-322-8451, e-mail: fdsz@fdsz.hu, internet: www.fdsz.hu
Magyar Rektori Konferencia tárgy: állásfoglalás kérés
Dr. Mezey Barna
elnök
mrk@mail.mrk.hu
Tisztelt Elnök Úr!
Az egyetemekhez és főiskolákhoz tartózó gyakorlóintézményekben a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv 63/A §-a - (35/A. alcím: A Nemzeti Pedagógus Kar) - felvet gyakorlati alkalmazási kérdéseket.
Az OTB 2013. május 27-i ülésén tárgyalta a Sági István fideszes képviselő által benyújtott módosító javaslatot.
Az OTB ülésen felszólalt az FDSZ elnöke. Elmondta a szakmai problémákat a módosító indítvánnyal kapcsolatban. Mivel az indítványt a bizottság leszavazta, így a parlament plenáris ülésén erről a módosítóról már nem is volt szavazás. Ez egybeesett az FDSZ kívánságával.
Az FDSZ értelmezése szerint ez azt jelenti, hogy az állami felsőoktatási intézmények által fenntartott gyakorlóintézmények pedagógusainak a Karba belépni nem kötelező.
Jelezték tagjaink, hogy van olyan intézmény, ahol az egyetem gyakorlóintézményében átsorolás aláírásakor automatikusan, egy nyomtatványon a Karba való belépést is aláírattatják.
Mivel november 30-ig a Klik részére össze kell állítani a Kar névsorát, a kérdés aktuális.
Kérjük, hogy állásfoglalásával legyen szíves elősegíteni a törvény egységes alkalmazását.
Budapest, 2013. október 28. Tőrös Szilárd
elnök